Filosofi hjælper ledere med at vinde ny indsigt

Selvom filosofi er teoretisk forankret, kan det sagtens være praktisk anvendeligt. Det er erfaringen på Erhvervsakademi Aarhus, hvor man det sidste år med stor succes har undervist diplomstuderende i filosofi. ”Det er meget jordnært og slet ikke så højtravende, som man skulle tro,” siger to studerende.

Læs mere om faget 'ledelse og filosofi'.

Karen Elizabeth Haar arbejder som Key Account Manager i Region Midt og er en af de 19 diplomstuderende, der har valgt at tone sit uddannelsesforløb i en filosofisk retning med valgfaget ’Ledelse og filosofi’.

”Jeg valgte det for at udfordre mig selv på noget, der normalt ligger mig fjernt,” siger Karen og konkluderer.

”Jeg havde aldrig drømt om, at det skulle overgå mig, men jeg blev fuldstændig grebet af det. Det var virkelig brugbart.”

Ifølge Karen har forløbet gjort hende til en bedre leder.

”Før jeg var hurtig til at drage slutninger. Nu er jeg mere reflekterende og optaget af at tænke, frem for at føle. Og blive ved med at spørge - for at blive klogere.”

Læs her, hvad mere Karen har fået ud af diplomfaget i filosofi.

Ikke højpandet, men praktisk anvendeligt

Civilingeniør Morten Baastrup er afdelingsleder i Grundfos A/S og har ansvaret for den daglige ledelse af 17 funktionærer. Også han læser diplom i ledelse og blev lige som Karen overrasket over, hvor brugbart det filosofiske valgfag var.

”Som ingeniør er jeg skolet i den positivistiske tankegang, der handler om, at der kun er ét svar og én løsning. Filosofi-faget har været en aflæring af den skole og har fået mig ud af vanetænkningen. Det var meget jordnært og slet ikke så højtravende, som man skulle tro,” siger han.

Læs her, hvordan filosofi har gjort Morten til en bedre leder.

Se det kendte som fremmed og det fremmede som kendt

På Erhvervsakademi Aarhus glæder filosof og chefkonsulent Christian Horn sig over, at det er lykkedes at gøre de studerende interesserede i filosofi. Faget kan nemlig hjælpe os med at lære dybere og vigtigere ting omkring arbejdslivet og lederskabet. Christian opfordrer ofte sine studerende til at tage en filosofisk omvej, inden de bliver praktiske, da det tvinger dem til at reflektere.

”Einstein lærte os, at man ikke kan løse et problem via den tænkning, der skabte problemet. Den filosofiske leder flytter perspektivet et helt andet sted hen. Ved at filosofere træner vi vores evne til at tænke både kritisk, konstruktivt og kreativt. Vi lærer at se det kendte som fremmed og det fremmede som kendt, og nye ideer og handlemuligheder opstår,” forklarer Christian. Han udkommer snart med sin tredje bog, der handler om, hvordan ledere kan bruge den filosofiske arbejdsmetode til at blive bedre ledere. I sin undervisning stiller Christian de studerende over for forskellige øvelser. En af dem er Platons hule. Her skal lederne gøre op med deres gængse forståelse af virkeligheden og tænke anderledes. 

”Siden det antikke Grækenland har mennesker benyttet filosofien som en hjælp til at udvikle sig. Mange ledere oplever, at fortidens løsninger ikke giver svarene på fremtidens udfordringer. Netop her tilbyder filosofien nogle nye og mere grundlæggende måder at tænke på. Et eksempel er, at man i stedet for at spørge, hvordan virksomheden skaber bedre resultater, spørger, hvordan virksomheden opnår dybere indsigt.”

Erhvervsakademi Aarhus påtænker også at gøre valgmodulet i filosofi til et valgfag på akademiniveau.