Skab en karakter til dit brand!

Vil du have kunderne til at elske dit brand? Skal dit brand skille sig ud og blive husket i forbrugerens bevidsthed? Ønsker du, at dit brand får en stemme, et ansigt og en personlighed? Eller trænger dit brand til fornyet markedsføring eller en relancering?

Brugen af brandkarakterer er et område i vækst. Det vrimler med søde dyr og smilende menneskefigurer i branding i disse år. Og det er der gode grunde til. For menneskets instinkt er at knytte sig til ansigter, personligheder og historier. Det virker og knytter kunderne tættere til brandet eller produktet.

Som forbrugere har vi brug for relationen mere end nogensinde før, da vi i mange tilfælde er distanceret fra den menneskelige kontakt i købs- og produktionsprocessen. En karakter kan bygge broen og skabe den relation, som er forudsætningen for tillid til produktet. Og dermed være med til at øge brandværdien eller produktets udbredelse.

Målgruppe

Kurset er målrettet dig som sidder i en marketingfunktion, er brandmanager eller lignede og overvejer, om din markedsføring skal tilføres et nyt element, eller om den brandfigur, dit brand har i forvejen, skal opdateres og have nyt liv. Det kan også være kurset for dig, der ønsker at blive klædt bedre på til mødet med reklamebureauet. Eller det kan være kurset for dig, der søger inspiration og input.

Indhold 

På kurset får du overblik over de forskellige steps i processen omkring udviklingen af en brandkarakter:

  • Er en brand karakter den rette strategi for mit brand?
  • Afklaring af brandværdier
  • Oversættelse af brandværdier til brand karaktertype (hvis dit brand var et dyr, hvilket dyr var det så), konventioner, symbolik, totemfunktioner
  • Kampagne eller permanent strategi
  • Strategier til at holde din brandkarakter evigt ung – eller genoplive den (nostalgi)
  • Do’s and don’ts
    • Design procesDegree of emotional involvement (betydningen af øjenkontakt/storytelling
    • Brandkarakter typer
    • Personlighed + sociale medier
    • Inspiration

10 gode grunde til at bruge brandkarakterer i markedsføring

Med en brandkarakter vil du opleve at dit brand:

  1. skiller sig ud fra mængden
  2. får personlighed
  3. bliver nemmere at huske
  4. får en mere spændende historie
  5. opbygger troværdighed og loyalitetsfølelse hos forbrugeren
  6. knytter følelsesmæssige bånd til dine kunder – de elsker dig højere
  7. bliver sjovere
  8. bliver umuligt at ignorere
  9. øger sin brandværdi
  10. kan skabe økonomisk vækst for virksomheden

Underviser

Marlene Ahlgreen er forfatter til bogen Character Design & Branding, som er skrevet på baggrund af et to årigt forskningsprojekt inden for området. Hun er cand.mag i kunsthistorie og multimedier og har mange års undervisningserfaring indenfor visuel kommunikation.