Grundlæggende marketing

Styrk dine kompetencer inden for marketing

Oplever du udfordringer med væksten i din virksomhed? Er der ikke fokus nok på kunderne? Har din virksomhed brug for en marketingstrategi og argumentation for marketingindsatsen? Vores forskningsprojekt ’sælg dig til vækst’ har vist, at kundefokus har en positiv effekt på virksomhedens præstationer. Et middel til kundefokus er fokus på marketing, som en genvej til øget vækst i virksomheden.

Kurset ’grundlæggende marketing’ giver dig viden, modeller og værktøjer til planlægge og implementere marketingtiltag og sætte fokus på kunderne så du øger virksomhedens værdig og vækst.

Målgruppe

Kurset er oplagt for ledere eller medarbejdere, der arbejder med kundeservice, salg, indkøb og mange andre, der i deres jobfunktion har fokus på kunder på den ene eller anden måde.

Derfor du skal tage kurset i grundlæggende marketing

Med 'grundlæggende marketing’ får du kompetencer til at:

  • analysere og vurdere virksomhedens strategiske situation
  • arbejde taktisk med marketing og planlægge virksomhedens parameterindsats
  • arbejde vidensbaseret med markedsføringsplanlægning
  • udarbejde handlingsplaner for virksomhedens marketingindsats
  • implementere marketingplaner og markedsføringstiltag i din virksomhed
  • udarbejde og implementere konkrete operationelle marketingtiltag fx nyhedsbreve, søgemaskineoptimering eller opsætning af website

Indhold                       

Forløbets indhold er struktureret og sammensat som i nedenstående:

1. kursusdag 2. kursusdag 3. kursusdag
  • Grundlæggende markedsføringsbegreber
  • Forretningsmodel
  • Værdikæde
  • Mission, vision, værdier Forretnings- og vækststrategier
  • Innovation og produktudvikling
  • Virksomhedens omverdens forhold
  • Virksomhedens samlede strategiske situation (SWOT)
  • Markedsanalyse
  • Købsadfærd
  • Parameteranvendelse
  • Produkt
  • Pris
  • Promotion
  • Place                
  • Internationalt parameter mix
  • Markedsføringsplanlægning
  • Implementering af marketingstrategier
  • Handlingsplaner
  • Konkret arbejde med en praktisk problemstilling i virksomheden
  • F.eks. opsætning af nyhedsbrev, SEO eller udarbejdelse af brochure

Om undervisningen

Grundlaget for undervisningen er en introduktion til de grundlæggende begreber, modeller og redskaber inden for marketing, så vidt muligt relateret til din dagligdag i virksomheden. Kurset er interaktivt med fokus på praksis. Undervisningen er en vekselvirkning mellem oplæg samt realistiske cases og konkrete opgaver og øvelser.

Mellem kursusdag 1 og 2 får du en opgave, som skal løses med udgangspunkt i den aktuel situation i din egen virksomhed. På kursusdag 3 tilrettelægges programmet med udgangspunkt i de enkelte deltageres behov og fokus ud fra virksomhedens konkrete problemstillinger. Der bliver tid til konkret udarbejdelse af f.eks. et nyhedsbrev eller andre markedsføringstiltag.

Mette Risgaard Olsen og Susanne Østergaard Olsen er undervisere på kurset. Begge er lektorer fra Erhvervsakademi Aarhus og har mange års erfaring inden for marketing og salg samt undervisning i marketing. De er medforfattere til bogen: ”International Markedsføring, 5. udg.”, som indgår i kursusprisen og anvendes som pensum i forløbet.

Praktiske oplysninger

  • Undervisningen er kl. 12-18 alle dage
  • Undervisningen foregår på Ringvej 104, 8260 Viby J
  • Prisen er inkl. materialer og forplejning.