Strategisk salg

Faget ruster dig til at lede og gennemføre salg på strategisk niveau. Du får kompetencer til at sælge professionelt på både BtB- og BtC-markedet, og du lærer at arbejde med salgsledelse, key account management og risikostyring i salget. 

Du får kompetencer til selvstændigt at analysere, tilrettelægge og gennemføre salg på strategisk niveau, og du bliver i stand til at styre kilderne til og antallet af leads (kundeemner). Du får desuden viden om og forståelse for indkøbsstrategi og risikostyring i salgsindsatsen. Faget er for dig, som ønsker at forstå og arbejde med strategisk salg og salgsledelse.

Vi anbefaler, at du har taget faget ’salgspsykologi og grundlæggende salg’, før du starter. 

Indhold

  • Key account management
  • Relationssalg
  • Projektsalg
  • Tillidsbaseret rådgivning
  • Købsadfærd og indkøbsstrategi
  • Salgscenteret
  • Forhandling
  • Salgsledelse
  • Motivation og coaching
  • Salgsstrategi
  • Salgsplanlægning
  • Salgsopfølgning (Pipeline Management)
  • Salg gennem netværk og sociale medier
  • Risikostyring i salget
  • Customer Relation Management (CRM)
  • Lead Management (styring af emne-generering). 

Dit udbytte

Med ’strategisk salg’ får du bl.a.:

  • værktøjer, så du kan arbejde strategisk med at opstille og følge op på salgsmål
  • metoder til at analysere kundens købsadfærd og indkøbsstrategi
  • redskaber til at sikre, at virksomheden genererer tilstrækkeligt mange nye leads
  • effektive forhandlingsteknikker
  • metoder til at afdække, hvad der skaber værdi for kunden
  • indsigt i, hvordan du kan pleje og udvikle relationen til dine key accounts
  • viden om, hvordan du kan bruge sociale medier og netværk i det strategiske salgsarbejde. 

Eksamen og ECTS-point

Faget afsluttes med en mundtlig eksamen, som tager udgangspunkt i en projektrapport. Faget svarer til 10 ECTS-point.