Salgspsykologi og grundlæggende salg

Med faget får du forståelse for grundlæggende salgspsykologi, kompetencer til at agere i forhold til forskellig kundeadfærd og viden om, hvordan du tilpasser din egen adfærd og kommunikation til forskellige kundetyper for derved at opnå bedre salgsresultater. 

Du lærer om vigtigheden af planlægning og bliver i stand til at anvende konkrete værktøjer til at planlægge og prioritere din tid effektivt og forebygge negativ stress i salgsarbejdet. 

Du får indsigt i din egen personprofil og viden om, hvordan du bedst kan aflæse og håndtere de forskellige kundetyper, du møder. Du lærer at tilpasse din adfærd og kommunikation til forskellige profiltyper, og du får dermed et godt grundlag for at opnå bedre salgsresultater. 

Indhold

  • Personprofil
  • Personlig adfærd og udvikling
  • Adfærdsmodeller - konsument og BtB
  • Identifikation af kundemotiver og –mål
  • Verbal og nonverbal kommunikation, herunder aktiv lytning
  • Salgs- og kommunikationsstrategier
  • Argumentationsteknikker
  • Kommunikationsværktøjer
  • Konflikthåndtering
  • Planlægning og tid
  • Struktur og effektivitet
  • Stresshåndtering.

Dit udbytte

Med ’salgspsykologi og grundlæggende salg’ får du bl.a.:

  • indsigt i din egen DiSC-personprofil og værktøjer til at identificere forskellige kundetyper
  • viden om, hvordan du kan tilpasse din kommunikations- og salgsstrategi til den enkelte kunde
  • grundlæggende indsigt i salgspsykologi, herunder kropssprog, stemmeføring og forståelse for købsmotiver
  • værktøjer til at prioritere dine arbejdsopgaver
  • metoder til at forebygge stress. 

Eksamen og ECTS-point

Faget afsluttes med en mundtlig eksamen, som tager udgangspunkt i en projektrapport. Faget svarer til 10 ECTS-point.